fi

Mistä rohkeus luoda uutta?

Luovuus sanan voi pilkkoa osiin. Luovu vanhasta ja luo uutta. Koronan iskiessä voimalla myös Suomeen yritysjohto oli yht’äkkiä uuden ja ennenkokemattoman uhkan edessä. Oli ja on pakko löytää uusia keinoja toimia tämän pandemian edessä. Hallituksen ohje välttää lähikontakteja on synnyttänyt pakollisen digiloikan monelle toimialalle. Ei jäänyt vaihtoehtoja vaan on pakko luoda uutta ja erilaista tapaa toimia.

Johdon on tässäkin kriisitilanteessa pystyttävä vakuuttamaan yrityksen työntekijöille toiminnan jatkuvuudesta, vaikkakin näkyvyys eteenpäin on sumun peitossa. Selkeää etenemisen polkua ei ole heti näkyvissä. Toki eri toimialat ovat erilaisten haasteiden edessä, toisille korona tuo uusia mahdollisuuksia ja toisille taas näköpiirissä on selkeitä uhkia.

Sitran Megatrendit 2020 toimivat suunnan näyttäjänä selviytymisskenaarioiden rakentamiselle. Viisi megatrendiä on valittu Suomen näkökulmasta.  Koronan myötä näistä korostuvat vahvasti ensin Teknologia sulautuu kaikkeen sekä Talous hakee suuntaa, kunhan saamme rajoitukset purettua ja mahdollisuuden lähteä rakentamaan ”uutta normaalia”.  Mitä uusi normaali millekin yritykselle tulee tarkoittamaan. Aivan varmasti tämä pakotettu digiloikka jättää jälkensä uuteen normaaliin tapaan toimia.

Rohkeutta ja mielenrauhaa tarvitaan, jotta pystyy luomaan uutta. Stressaantuneena ja ahdistuneena ei kykene luovuuteen. Luovuutta on myös paha pakottaa. Uuden luominen on vanhan kyseenalaistamista ja uudenlaista yhdistämistä vanhasta totutusta. ”My creative potential is endless” – hokema on yksi tapa vakuuttaa omaa mieltä löytämään uusia luovia ratkaisuja.

Ennennäkemätön määrä uusia digipalveluita on rakentunut tässä viimeisen kuukauden aikana. Esimerkkeinä voin mainita Ikean – Click & Drive ja Click& Collect tilaus – tilaa ja maksa tuotteet netissä sekä nouda sovittuna ajankohtana toimituspaikalta. S-ryhmä ja K-kaupat ovat vauhdilla perustaneet nouto & kotiin toimituspalveluilla höystetyn verkkokaupan. Kotipaikkakunnallani kaupat tekevät yhteistyötä taksien kanssa. Seurana -palvelu käänsi kelkkansa nuorten ja vanhusten seurapalvelusta kaupankäyntiapuun. Samoin ravintolat keskittyvät take away -annosten myyntiin ja kotiintoimitukseen. Puhumattakaan erilaisista liikuntapalveluista, joita tällä hetkellä on tarjolla digitaalisesti. Näitä löytyy sekä maksullisia että maksuttomia. Omassa ystäväpiirissäni on esimerkiksi vanha työkaverini perustanut FB-ryhmän, jossa on mielen virkistykseksi tarjolla jooga tunteja aamulla, lounastauolla tai illalla.

Itse olen tehnyt etätyötä jo reilut 25 vuotta. Minulla on ollut edistyksellisiä työnantajia jo 90 luvulta lähtien. Minulle tämä etänä työskenteleminen on hyvinkin tuttua. Se mikä tuo uuden silauksen tähän, on rakas perheeni. Meitä on täällä neljän seinän sisällä neljä aikuista lähes aamusta iltaan. Tämä tuo välillä haasteita tähän korona arkeen.

Uuden edessä on iso joukko vasta nyt etätyöhän pakotettuja. Etäjohtaminen on tässä tilanteessa ensiarvoisen tärkeää. Vierestä olen tässä katsellut kuinka hienosti mieheni työnantaja huoltaa ja hoitaa etätyössä omia työntekijöitään. On tarjolla aamujoogaa ja iltapilatesta sekä keskustelumahdollisuus asiantuntijan kanssa, mikäli kotikaranteeni aiheuttaa henkisiä haasteita. Aamupalaveri virtuaalisesti potkaisee myyntitiimin liikkeelle ja iltapäivällä vietetään yhteistä virtuaalista kahvihetkeä.

Nyt on aika pistää mietintämyssy päähän, jos et sitä vielä ole tehnyt, mitä uusia liiketoimintamahdollisuuksia juuri sinun liiketoiminnallesi löydät digitalisoituvasta maailmasta. Mieti mitä toimintoja voit automatisoida? Ja mikä osa vuorovaikutuksesta työntekijöiden sekä asiakkaiden kanssa voi tapahtua etänä tai virtuaalisessa ympäristössä. Teknologian hyödyntäminen edellyttää entistä enemmän ajatusmallien ja toimintatapojen muuttamista. Voisiko tekoälysovellus tuoda tehokkuutta toimintaasi tai nopeuttaa asiakkaiden palvelua? Entä mitä mahdollisuuksia virtuaali tai lisätty (augmented reality) todellisuus, ääni- ja eleohjaus, esineiden tai kaiken internet voi tuoda sinun yrityksesi liiketoimintaan.

Winston Churchillin sanoin: “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”


Julkaistu 21.04.2020

Ota yhteyttä

Novapolis, Microkatu 1, 70210 Kuopio
puh. +358 207 211 400
company@ktshc.fi

 

Laskutus

Pyydämme ensisijaisesti toimittamaan laskut yritykseemme verkkolaskuina.

Verkkolaskuosoite: 003704517541

Välittäjä: Maventa

Ota yhteyttä
Suostumus