fi

Takana yli 21 vuotta myyntiä konsulttitoimistossa

Heinäkuussa 2002 kävelin ensimmäistä kertaa sisään Konsulttitoimisto Seppo Hoffrénille. Edessä haastattelu myyntikoordinaattorin tehtävään. En oikein tiennyt mitä se tarkoittaa, mutta olin hakenut ja nyt menin kuuntelemaan tarkemmin. Tapasin Sepon itsensä ja jutustelimme tehtävästä. Työ ja firma kuulostivat hauskalta ja toivoin, että pääsisin. Ja pääsin!

Ekana työpäivänä totesin, että yhtä aikaa oli aloittamassa myös kaksi huomattavasti minua nuorempaa miestä ja samoissa hommissa! Ja pirhana, minunhan on oltava ainakin tuplasti parempi kuin heistä kumpikaan, näin päätin. Myyntiä puhelimessa olin kyllä kouluttanut, mutta en koskaan itse tehnyt, joten opetella piti alusta lähtien.

Aloin myymään Toimitusjohtajakurssia Lahteen. Soitin ensimmäisen puhelun ja sen jälkeen tuijotin seinään ja mietin mitä sanoin ja mitä olisi ehkä pitänyt sanoa. Seuraava puhelu ja seinään tuijottamista. Jonkin ajan päästä se alkoi jo vähän sujuakin. Myöhemmin Seppo kertoi, että aina kun hän käveli huoneeni ohi, minä istuin ja tuijotin seinää. Ei ihme, että hän epäili rekrytointiaan!

Silloin kaikki markkinointimateriaali lähetettiin kirjeenä. Jestas niitä kuoritustalkoita! Tuhansia kirjeitä yleensä perjantai-iltapäivänä talkoilla eteenpäin. Kerran unohdin allekirjoittaa alkuperäisen saatekirjeen. Niitä olin monistanut 1500 ja arvelin, että jospa se allekirjoitus ei olisi niin tärkeä. Mutta Seppo sanoi, että meillä kirjeet lähtevät allekirjoitettuna. Silloin toivoin, että nimeni olisi ollut, vaikka Anu Ek. Postimaksukoneella pidimme kisaa siitä kuka leimaa kirjeitä nopeitten. Henry Hoffrén oli meistä kaikkein nopein. Kappalemäärää minuutissa en enää muista, vaikka tappio kirvelikin silloin!

Hitaasti sähköpostin käyttö markkinoinnissa alkoi korvata kirjepostin ja perjantain talkoot vähenivät – onneksi! Onneksi, mutta toisaalta myös harmiksi, sillä yhteiset talkoot olivat myös aika hauskoja, vaikka paperit repivätkin haavoja sormiin. Alkuvaiheessa, kun aloitimme sähköpostimarkkinoinnin, oli se todella tehokasta. Kerran laitoin jo ennen aamukahvia n. 3000 sähköpostia Uudellemaalle Toimitusjohtajakurssista ja klo 13 osallistujia oli jo 11! Voi niitä aikoja! Nyt 10 000 sähköpostista saattaa 1 jopa ilmoittautua.

Työ oli suunnittelua, markkinointimateriaalin tekemistä, aikataulutusta ja toteutusta. Ja rekrytointia! Myynnin, ja varsinkin, kun sitä tehdään puhelimessa, tehtäviin oli kyllä hakijoita, mutta hyvin harvasta oli oikeasti puhelimessa tehtävään myyntiin. En ole pysynyt laskuissa, kuinka monta myyjää olen taloomme palkannut ja kuinka monta työtodistusta ole kirjoittanut, mutta niitä on 21 vuoden aikana ollut monta!

Monenlaista myynnin ja markkinoinnin kurssia olen koko työurani aikana käynyt, mutta missään niissä ei sanottu, kuinka suhtaudutaan, jos asiakastapaamisessa toimitusjohtaja ilmestyy palaveriin kesken kaiken pelkissä alushousuissa. Silloin kokenutkin myyjä saattaa olla tukehtumassa kahviin. Tai kuinka toimitaan, jos pöydän toisella puolella oleva toimitusjohtaja purskahtaa itkuun. Monta mielenkiintoista asiakastapaamista sain kokea ja ennen navigaattoria olin monta kertaa eksyksissä yritystä etsiessäni.

Silloin, eikä vielä pitkään aikaan ollut somea eikä tekoälyä, ihan on pitänyt tulla toimeen omallaan. Mutta ei silloin eikä vieläkään, mikään ei korvaa henkilökohtaista puhelua asiakkaalle. Vuosien saatossa monesta asiakkaasta on tullut hyvinkin tuttuja ja keskustelua on ollut niin koirista kuin koko suvun sairauksista. Kaikenlaisia yritysten ongelmia olen puhelimessa kuunnellut ja ohjaillut asiantuntijakonsultille eteenpäin. Myynnissä kun ne korvat ja kuulo lienevät se tärkein elin ja aisti. Monta kertaa olen asiakkaan kanssa nauranut silmät vesissä, mutta myös nieleskellyt liikutuksesta.

Pitkän ELY-keskus yhteistyön aikana myös ELY:n yhteyshenkilöistä tuli tuttuja, ja aina on ollut helppo heille soitella ja asioida muutenkin.  Kiitos heille kaikille yhteistyöstä. Kiitos myös kaikille asiakkaille ja hyville työkavereille mukavista hetkistä ja maailmanparannustuokiosta kahvitunneilla.

21 vuotta on kulunut hujauksessa, paljon on muuttunut ja paljon varmasti muuttumassa. Mutta nyt minun on aika vaihtaa eläkepäiviin ja jättää uusi tekoälymaailma nuoremmille. Tein eläkehakemuksen, mutta kyllä myönnän, että kun hain vanhuuseläkettä, niin sanakin tuntui kovin kaukaiselta. Vanhuuseläke! Herran tähden sanon minä ja lähden tästä tankotanssitunnille!

 

Sinikka Karjalainen, markkinointipäällikkö ja 1.12.2023 alkaen vanhuuseläkeläinen


Julkaistu 28.11.2023

Ota yhteyttä

Novapolis, Microkatu 1, 70210 Kuopio
puh. +358 207 211 400
company@ktshc.fi

 

Laskutus

Pyydämme ensisijaisesti toimittamaan laskut yritykseemme verkkolaskuina.

Verkkolaskuosoite: 003704517541

Välittäjä: Maventa

Ota yhteyttä
Suostumus